søndag 5. mai 2013

Nyt!

Jeg ble nylig spurt om jeg kunne lage et kort til en pensjonist. Klart jeg kan det. Oppi hodet mitt var det bilde av en sprek pensjonist a'la "oldisstempler". Problemet er bare at jeg ikke har noe slikt stempel og slett ikke hadde tid til å kjøpe inn noe nytt heller. Egentlig har jeg også litt problemer med denne type karikerte stempler; tenk om de som får kortet blir fornærmet...? Det er jo ikke meningen.

I stedet valgte jeg å tenke litt på hva pensjonisttilværelsen vil bringe. Ett ord kom raskt frem; nyt!
Nyt våren, nyt tilværelsen og nyt pensjonisttilværelsen!
Ordet "nyt" passer ypperlig til kort. Lengden på tre bokstaver gjør det relativt enkelt å la ordet spille en hovedrolle som bakgrunn. Tekstpanelet er skåret ut ved hjelp av Silhouette SD.
Stempel fra Lili of the Valley: Armfuls of Daisies. Font: FontleroyBrown
Designprogrammet til Silhouettemaskinen lar meg designe teksten slik jeg vil ha den. Denne gang har jeg brukt skrifttypen FontleroyBrown. De store bokstavene er snirklete og egner seg bare når man skal kutte bokstaver av en viss størrelse. Når jeg lager denne type store tekstpaneler prøver jeg alltid å sørge for at det er mulig å bruke både bokstavene som kuttes ut og det gjenværende arket.

Her er "restene" av arket jeg kuttet ut "Nyt" fra. Motivet med gutten
er kjøpt ferdig fargelagt fra Lili of the Valley.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar