lørdag 8. desember 2012

Tuut-tuut toget går!

Som liten ville jeg hver jul lage pepperkakehus, men min mor likte ikke å drive med knekk. Til min skuffelse ble det som regel bare vanlige pepperkaker. Når søsteren min for noen år siden spurte om jeg ville bake pepperkakehus med nevøene mine, var jeg slett ikke vond å be: Endelig!


Nissen på vei til toget. Stasjonen er opplyst med LED-lys på batteri.
Hvert år får nevøene velge hva vi skal lage. Etter å ha vurdert festning (som ikke er det samme som borg, det er godt noen passer på) ble det tog med stasjon og skinner.

Hele prosjektet tar en dag, og vi vi finner stadig nye utfordringer. I år var det buet tak på stasjonen, kunne vi klare å få til det tro? Vi prøver!
Rett fra ovnen og over på to 1,5 L brusflasker. Det gikk nesten galt,
men bare nesten. I sprekken forsterket vi nøye med glasur...
Vi diskuterte lenge om det skulle være en overbygget stasjon, det ville kanskje beskytte godteriet i de åpne vognene mot små barnefingre? Når svogeren min var ferdig med "fatet" ble det imidlertid klart at det ville passe best med en stasjon som skulle stå ved siden av sporet.





I fjor bygde vi kirke, og testet ut sukkertøy som vinduer. Det fungerte ypperlig, men sure DunderMix (som var det vi fikk tak i i farten) smakte ikke særlig godt når vi lagde kirkeruin i januar. I år fikk jeg kjøpt bringebærdrops på Folkemuseet og sammen med gul og grønn kjærlighet på pinne hadde vi tre farger.



Ikke stek for lenge. Vi erfarte at rødfargen forsvant ble blassere da.


Mammas skrekk for knekk som lim er forståelig. Det gikk vi bort fra etter at svogeren min sølte knekk på hånda mi for noen år siden: AUUUU! Smeltet sjokolade fungerer, og smaker helt klart best, men det tar litt lang tid før det stivner helt og holder. Glasur laget av eggehvite og melis er foreløpig min favoritt. Så seig som mulig, da stivner den raskt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar