lørdag 2. august 2014

Gimping + hekling = ny veske!

Folkemuseet på Bygdøy sommeren 2009: Jeg lar meg rive med av alt det flotte håndverket som er utstilt i vevstua. Både jeg og en venninne går ut med en pose full av garn. Det skulle bli et par sjal og opptil flere gimpede skjerf. Skjerfene ville jo være ypperlige julepresanger!

Gimping
Nå, 5 år senere, er begge sjalene ferdige (det ene tok bare 3 år...), men det er fortsatt potensiale for å gi bort gimpede skjerf i julepresang... Verken instruksjonsvideoer med entusiastiske amerikanere på nett,  Folkemuseets (uforståelige) starthefte eller Teknologoforlagets store nye håndarbeidsbok (min venn i håndarbeidsnøden) klarte å hjelpe meg med å knekke gimpekoden. Grrr! Gimpenålen og garnet ble liggende i håndarbeidskurven og dukket stadig opp som påminnelse om nederlaget. Irriterende, det kan da ikke være så vanskelig?

Det var ikke så vanskelig. På forsommeren snublet jeg over Gerd Fjellangers Hekle, hakke & gimpe (ISBN 978-82-93191-14-8) i en bokhandel. Der var det oppskrift på en gimpet veske som jeg godt kunne tenke meg. Nå hadde gimpenåla ligget ubrukt lenge nok, jeg kjøpte tre nøster av Gjestals Bomull sport (farge 384) og gjorde et nytt forsøk.

Gimpenål med en variant av gimping.

De to første radene er heklet sammen med luft- og fastmasker.

Når jeg først hadde kommet i gang, gikk prosjektet unna på under to uker. Ren kos med lydbok på øret og varme lyse sommerkvelder på verandaen.
 
Ferdig!
 
Veska er 31x31 cm stor. Den øverste delen av veska er heklet i luft- og fastmasker. Hankene er tre heklede bånd som er flettet sammen.
 
 
Veska måtte fores, ellers ville jo alt rotet man putter i en veske synes. I oppskriften er det brukt et lyst stoff til det lyse garnet, men jeg tenkte at et mørkebrunt for ville gi en fin effekt.  
 
Lomme til smarttelefonen.

Glidelås gjør det bittelitt vanskeligere å være lommetyv.

 
Jeg innser at det finnes enklere måter å skaffe seg en ny veske på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar